Om Oss
Käringötrafiken bedriver skärgårdstrafik till Gullholmen och Käringön på uppdrag av Västtrafik, som även är beställare av spårvagns-, tåg-, och busstrafiken i Västra Götalandsregionen.
Företaget har runt 250 000 passagerare per år. Utöver passagerartrafik, transporteras dagligen en hel del gods och förnödenheter till Käringön och Gullholmen. Under sommartid används en särskild godsfärja för att få ut allt till öarna.
Käringötrafiken har ca 12 heltidsanställda, sommartid tillkommer ett antal semestervikarier.
Färjorna ”Strömstierna” och ”Strömcrona” trafikerar Gullholmen med hållplats på Piren vid Gullholmsbaden eller Hamnen. Aktuell tidtabell till Gullholmen och Käringön finns på Västtrafik.
Gå till Reseplaneraren och sök efter färjan på linje 381 från ”Tuvesvik” till ”Gullholmen, hamnen”. Observera att Gullholmens andra hållplats ”Gullholmen, Piren” är avstängd tillsvidare.
Historia
Den 1 januari 1975 startade Björn Tobin Käringötrafiken, men under namnet ”Firma Björn Tobin”, detta namnet behölls fram till 1995.
Det första fartyget hette ”Sotefjorden”, som chartrades ifrån Gustav Karlsson i Kungshamn.
I februari 1975 togs ”Aina” i bruk, detta var en ganska egensinnig båt med många för och nackdelar. Hon användes fram tills april 1983, då ”Ylva” inchartrades ifrån Styrsöbolaget. Året därpå köptes hon och fick namnet ”Ylva af Käringön”, och ”Aina” blev mest använd för godstransporter.
1987 köptes ”Strömstjärna” ifrån Norge. Detta var en kombinerad gods- och passagerarfärja, ”Aina” togs ur bruk och gick till uppstyckning…Strömstjärna såldes 1995 till ett partrederi i Helsingborg.
2006 tecknades ett nytt avtal med våra uppdragsgivare Västtrafik. I och med det byggdes ”Strömstierna” vid Djupviks varv. Fartyget levererades i januari 2007 och ersatte ”Ylva af Käringön”
2012 levererades ”Strömcrona” ifrån Djupviks varv. Hon tog över rutten mellan Tuvesvik och Gullholmen, där vi innan chartrade ”Hättan”.
2012 stod även den nya terminalen på Tuvesvik klar, och vår hamn ändrades ifrån Hällevikstrand till Tuvesvik.